1. Film VR
Film VR jest najprostszym medium VR. Filmy VR rejestrujemy przy pomocy specjalnych kamer. Zarejestrowanie procesu w realistycznym, immersyjnym formacie filmu VR pozwala efektywnie szkolić pracowników. Tak jak w przypadku klastycznego filmu, uczestnik szkolenia filmowego ogląda film od początku do końca i nie wchodzi z nim w interakcję.
Najlepszym formatem filmowym VR do produkcji szkoleń jest film VR180. To technologia, która pozwala na realizację ujęć w wysokiej rozdzielczości, z komfortowym, a także bardzo realistycznym efektem głębi stereo 3D. W przeciwieństwie do formatu 360 3D pozwala na realizowanie bliskich ujęć, dokładnie prezentujących przedmiot szkolenia.
Ponieważ filmy VR pozwalają widzowi w goglach VR rozglądać się dookoła, taką technologię nazywamy 3 DOF (ang. three degrees of freedom).
Przykład szkoleniowego filmu VR
Cena:
- może wynieść 30 000 zł netto za jeden dzień zdj.*
- cena produkcji filmowej zależy od scenariusza i ilości dni zdjęciowych
Zalety:
- niskie koszty
- szybka produkcja (kilka dni roboczych)
- łatwość obsługi
Wady:
- brak interaktywności
- mniejsza immersja i zaangażowanie odbiorcy niż w przypadku filmów interaktywnych i aplikacji VR
2. Interaktywny Film (Film Decyzyjny)
Film interaktywny łączy zalety Aplikacji VR z szybkością i niskimi kosztami produkcji Filmu VR.
CinematicVR sp. z o.o. do produkcji interaktywnych filmów VR wykorzystuje autorskie narzędzie o nazwie Interaktywny System Szkoleniowy VR (ISSVR). Jednym z modułów ISSVR jest Edytor Interaktywnych Filmów VR. To narzędzie no-code, które dostępne jest z poziomu przeglądarki internetowej. Dzięki niemu, samodzielnie, bez wiedzy programistycznej, klient może tworzyć interaktywne filmy szkoleniowe i edukacyjne.
Interaktywny Film VR łączy cechy Filmu VR, a także interaktywnej Aplikacji VR zbudowanej na silniku 3D. Filmy interaktywne naprzemiennie wyświetlają fragmenty filmowe oraz momenty decyzyjne, czyli plansze na których znajdują się pytania i odpowiedzi. To widz decyduje jaką odpowiedź wybiera, wpływając tym samym na przebieg filmu. Każda z odpowiedzi może kierować do kolejnego fragmentu filmowego, który z kolei prezentuje konsekwencję wyboru widza/uczestnika szkolenia.
Dodatkowo, ISSVR posiada moduł administracyjny, służący do zarządzania procesem szkolenia, generowania raportów i monitorowania postępów uczestników szkoleń.
Podobnie jak „zwykłe” Filmy VR, filmy interaktywne to technologia 3 DOF, z tą różnicą, że pasywnego oglądania filmu i rozglądania się, widz może przy pomocy kontrolera wybierać znajdujące się na ekranie odpowiedzi.
Przykład Interaktywnego Filmu VR
Cena:
- zależy od wybranego abonamentu na narzędzia do zarządzania procesem szkolenia (ISSVR)
- może wynosić 15 000 zł netto za jedno szkolenie (tj. 1 dzień zdjęciowy)*
- cena produkcji filmowej zależy od scenariusza i ilości dni zdjęciowych
Zalety:
- niskie koszty
- szybka produkcja
- interaktywność
- możliwość tworzenia interaktywnych quizów sprawdzających wiedzę
- łatwość obsługi
- możliwość wprowadzania prostych zmian
- doskonale sprawdza się w przypadku szkoleń z kompetencji miękkich
Wady:
- mniejsza immersja i zaangażowanie odbiorcy niż w przypadku aplikacji VR
3. Aplikacja VR na silniku 3D
Zaletą aplikacji na silniku 3D jest wykorzystanie grafiki trójwymiarowej. W 3D możemy odwzorować przestrzenie, obiekty, maszyny, narzędzia, a także postaci. Dzięki animacjom możemy wprawić wirtualne obiekty w ruch i np. zasymulować procesy produkcyjne. Z wirtualnymi obiektami możemy wchodzić w interakcje przy pomocy kontrolerów VR, podnosić je, symulować pracę z narzędziami i maszynami. Ponieważ w środowisku 3D użytkownik może się swobodnie poruszać, mówimy o technologii 6DOF (ang. six degrees of freedom) czyli sześciu stopniach swobody.
Do produkcji aplikacji VR wymagany jest zespół złożony z grafików 3D i programistów. W odróżnieniu od Filmów VR, produkcja aplikacji VR jest bardziej pracochłonna i kosztowna.
Przykład Aplikacji VR
Cena:
- uzależniona jest od scenariusza aplikacji, funkcji aplikacji, ilości modeli 3D, interakcji, etc.
- może wynieść 100 000 zł netto*
Zalety:
- wysoka immersja i zaangażowanie odbiorcy
- wysoka interaktywność
- możliwość poruszania się po wirtualnej przestrzeni i podnoszenia wirtualnych obiektów
Wady:
- długi czas produkcji (do kilku miesięcy)
- wysokie koszty produkcji
- wprowadzanie zmian wiąże się z zaangażowaniem zespołu grafików i programistów
*Podane ceny są cenami szacunkowymi. Cena produkcji VR zależy od wielu wymienionych czynników i jest ustalana na podst. scenariusza i wytycznych klienta.